Svin?

Igår läste jag tidningen på jobbet ! " Ont i kroppen, feber eller hosta? kan vara tecken på svininfluensan. 5miljoner svenskar kan drabbas."
Smittskyddarna har spekulerat och kommit fram till att om det går så långt med denna såkallade pedme så kommer 5 miljoner svenskar att drabbas redan i höst. 40 000 personer räknas dö i sverige. Men det roliga med det hela är att man inte kan vaccinera sig förns i oktober, och då kommer bara första lasset av vaccinet komma till sverige, så dem som inte hinner eller inte är prioriterade får vänta på nästa lass. Vaccinet ska vara färdigt i september redan då ska man kunna vaccinera sig. Men dem räknar med att influensan ska komma redan i augusti. Så vad tänker dem med?

Det är inget måste att vaccinera sig säger dem. Eftersom i dem flesta fallen så är det lindrigt. Känner man av symptom så ska man inte heller uppsöka läkare, utan det är bara om man känner sig väldigt dålig. Även då ska man ringa inte uppsöka eftersom man ska undvika att sitta i väntrum? Jag tycker inget av det här låter vettigt!

Barn har större risk att bli smittade, men vaccinet är inte testat och ska helst inte tas på barn under 5 år? Även där är det konstigt.

Smittskyddsinstitutet tror att bussarna kommer gå tomma, arbetsplatserna kommer att vara öde för att folk är hemma och är sjuka eller tar hand om någon sjukling.

Det enda dem råder oss till att göra är att vara hygieniska och tvätta händerna ofta! Undvika ställer där det finns smittade! Och ägg alergiker försök att inte bli smittade för ni får inte vaccineras!


Kommentarer
Postat av: Anonym

Jag tror att detta är väldigt överdrivet.

2009-07-19 @ 17:25:26
Postat av: Sofia.

Det förra inlägget var ifrån mig.. Mitt namn försvann! :P

2009-07-19 @ 17:26:09

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0