Låt det aldrig hända igen!

Idag kom en person in i butiken som jag längtat efter att få träffa! Han hade lovat mig hans bok sen förra veckan. Men han hade den inte med sig. Han sa att han inte hade glömt att ta med sig den, men hans vän ville in och handla så han var oförberädd på att komma in. Jag sa att det absolut inte gjorde någonting. Han lovade däremot att komma in med den imorgon. Han stod kvar och pratade med mig en stund, som han oftast gör! En av dem trevligaste personerna jag träffat.

Senare under dagen ser jag honom utanför mitt fönster och jag blir aldeles varm inom mig. - Jag förstår inte varför jag blir så glad när jag ser honom. Kanske är det för att jag vet om hans förflutna och att han har överlevt och fortfarande är vid liv. - Han hade iallafall kommit tillbaka för att ge mig boken. Det var väldigt snällt av honom, men jag får dåligt samvete eftersom han är gammal och jag hade faktiskt kunnat vänta tills imorgon!
Han skrev även en hälsning till mig i boken : Till min vän Brigita (dock stavade han fel men jag brydde mig inte om det för fem öre, denna gång)..Tack för uppskattningen, och hoppas på eftertanke kram.

Boken heter : Jag överlevde. Av Mietek Groch
er
Den handlar om hur han överlevde förintelsen under andra världskriget.

Jag har en bok av en annan som överlevde. Ferenc Göndör. Men jag har ingen aning om vart jag har gjort av den. Jag är förbannad på mig själv. Eftersom även han har skrivit en hälsning till mig personligen på ungerska. Därför betyder den boken mycket för mig, för det är mitt bevis på att jag har träffat dessa människor! Om jag köper boken i affären så blir det inte alls samma sak eftersom vem som helst kan köpa en bok. Men har man den underskriven av personen så vet man själv att det är sant! Jag måste hitta den!
Mietek Grocher
Boken

------------------------
Ferenc Göndör

Boken

Att dessa människor har överllevt sådanna brutala händelser! Jag vet inte om jag ska skratta eller gråta när jag tänker på dem. Och Mietek som kommer och handlar hos mig kommer jag sörja med hela mitt hjärta! Även fast jag inte känner honom så personligt, men jag har fortfarande lärt känna en människa lite djupare än dem flesta och det kommer kännas tungt att veta att en av vittnerna till historiens kanske värsta händelse är död!

-Någon har sagt, att den som inte minns historien är dömd att uppleva den igen, Jag hoppas innerligt att min historia kommer att väcka många mänskliga hjärtan till insikt, Att detta aldrig får upprepas! Citat ut boken Jag överlevde

Kommentarer
Postat av: Sofia.

Han skrev Brigite

2009-07-15 @ 23:14:52
Postat av: bigi

jag vet :) jag skrev ju att det var stavfel;)

2009-07-17 @ 20:28:18
URL: http://bigiboop.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0